13 MARS 2008, STOCKHOLMS CENTRALSTATION

 
VAKNAR BRUTATLT ur mina drömmar av att 2 väktare sliter upp mig ur toalettbåset och lyfter mig till ett rum strax intill. Ett rum utan insyn. Skräck. Rädsla inför vad som skall komma skall. Från ytterlighet till ytterlighet.
Klockan är 06:30. Några timmar tidigare var det frossa som väckte mig där jag låg på morsans soffa. Gick in på muggen och tog en fix som gjorde mig frisk. Sen började kampen mot klockan. Tick tack, Tick tack . Varenda minut räknas.
Bommade sabbt ihop 50 kr, sålde tre cd-skivor o en bok till Putte. Kl ockan hade blivit halv tolv innan jag hade 250 kr till en halvkabbe, men det var så dåliga varor att man knappt blev frisk. Då var det dags igen. Stal en kökskniv och kaffegrejjer som jag sålde till en barrista på Hötorget. Fick tag på en kabbe med betydligt bättre varor vilket jag snart skulle märka. Gick från plattan till centralstationen på två röda och in på muggen. Jag hade sked,en använd insulinspruta, vatten och minst men inte sist en kabbe med bra smack. Snabbt, metodiskt o med lätt darrande händer fyllde jag skeden med lite för mycket av det vitgråa pulvret, fyllde på med lite vatten o rörde om i grytan. 
Fick upp en svagt gul lösning som jag slog i mig. Tio sekunder senare kom den älskade etersmaken i munnen, värmen spred sig i kroppen och jag kunde förlika mig med tillvaron. Så sjönk jag ner in i en medvetslöshet fylld av drömmar och bomull. Lugn och ro. Det blev svart och jag försvann in i värmen.
 
När väktarna ruskat liv i mig och jag kom tillbaka till verkligheten var jag rädd o hade pissat på mig. Efter att ha särat på mina ben o gått igenom mig beordrade dom mig att stå i en udda ställning med pannan mot tegelväggen(!). Min första tanke kom från filmen"American history X" där huvudpersonen Edward norton krossar käken mot asfalten på ett offer i en scen. De slog mig inte blodig men tryckte ändå till pannan då o då mot väggen när jag rörde på mig. Jag hörde glåporden och "- synd att vi inte fann honom död"!! Sen stal dom mina pengar jag hade kvar innan dom skickade ut mig med uppmaningen>visa dig aldrig här igen>. Det var väktare av "gestapomått", anställda indirekt av Landstinget då dem har hand om kommuntrafiken i sthlm. Tur att jag redan hade gömt kvar resten av kabben innan jag tog, så att den för en person med beroendeproblematik utan rättigheter från och till, hade kvar både en kvälls- och morgonfix!!
 
 

Kommentera här: